Večer posvećena francuskoj liturgijskoj i sakralnoj glazbi 19. i 20. stoljeća, održana u varaždinskoj katedrali pod nazivom Soirée sacrée

Večer posvećena francuskoj liturgijskoj i sakralnoj glazbi 19. i 20. stoljeća, održana u varaždinskoj katedrali pod nazivom *Soirée sacrée*, bila je mnogo više od koncerta – bila je pomno oblikovana glazbena priča, sa snažnim konceptualnim temeljem i osjetljivim izvođačkim pristupom. U središtu te priče nalazi se duboko ukorijenjena tradicija francuskog orguljaštva, osobito onog vezanog uz prostor pariških bazilika i crkvi, u kojima su tijekom kasnog 19. i ranog 20. stoljeća stasali neki od najutjecajnijih orguljaša i skladatelja tog razdoblja.

Inspiracija za koncert polazi od bogate povijesti institucije titularnih orguljaša, koja je u Francuskoj, zahvaljujući osobito graditelju Aristideu Cavaillé-Collu i njegovim grandioznim instrumentima, dosegnula vrhunac. Orgulje su postale ne samo liturgijski instrument, već središnje sredstvo izraza cijele jedne glazbene estetike. Glazbenici poput Jeana Langlaisa i Mauricea Durufléa, učenici karizmatičnog Charlesa Tournemirea, posegnuli su za duhovnim nasljeđem gregorijanskog korala, pretvarajući ga u novo vrelo glazbene invencije – što se kroz program koncerta jasno ocrtavalo kao tematska i stilska osovina.

Upravo ta os postala je putokaz i ovom koncertu – svojevrsnom glazbenom hodočašću pariškim bazilikama, u kojemu su se skladbe velikana francuskog sakralnog repertoara stopile s iznimnim izvođačkim doprinosom.

Tenor Mislav Lucić u ovom se projektu ne javlja samo kao solist, već i kao umjetnički vizionar, oblikujući koncertnu cjelinu s iznimnom pažnjom. Njegova interpretacija proizašla je iz dubokog razumijevanja repertoara, ali i iz osobnog odnosa prema glazbi koju donosi. Glas mu nosi jasnoću i toplinu, a interpretativni pristup pokazuje zrelost koja nadilazi pukotinu između prošlosti i sadašnjosti.

Ulogu ravnopravne sugovornice preuzima orguljašica Katarina Mandić, čije je poznavanje francuske orguljaške literature bilo jasno već od prvih taktova Langlaisove *Suite médiévale*. Njezina interpretacija nije se zadržavala na tehničkoj razini – ona je disala s instrumentom i prostorom, dajući svakoj skladbi osobitu zvukovnu boju, s osjećajem za registracijsku suptilnost i stilsku autentičnost.

U kolektivni ton večeri uvjerljivo su se uklopili i članovi Komornog vokalnog ansambla Donum, u proširenom muškom sastavu, pod vodstvom Višeslava Jaklina. Njihov doprinos nije bio tek formalni – bio je to slojeviti, muzikalni sloj koji je zaokružio ideju zajedništva, ne samo glazbenog, nego i duhovnog.

Program, premda stilistički i tehnički zahtjevan, izveden je s lakoćom koja nikad nije prelazila u efekt, i s ozbiljnošću koja nije gušila živost same glazbe. Bila je to večer koja nije težila senzaciji, već istinskom slušanju – i time je postigla ono najteže: nenametljivo, ali duboko umjetničko iskustvo.

U atmosferi varaždinske katedrale, gdje se povijest i akustika sjedinjuju u idealan okvir, koncert *Soirée sacrée* ostavio je dojam nečeg trajnog – nečeg što se pamti ne zbog glasnosti, već zbog tihe snage. U vremenu koje često favorizira površno i brzo, ova večer ponudila je nešto sasvim drugo: trenutak za slušanje, promišljanje i unutarnji mir. A možda je upravo to ono što se od ovakve glazbe oduvijek i očekuje.


 

Mislav Lucić

dobitnik nagrade "Ivan Werner" za 2024. godinu

MISLAV LUCIĆ

 

Mislav Lucić (Rottweil, Njemačka, 1995.) svoje je glazbeno obrazovanje započeo u Glazbenoj školi u Varaždinu kao solopjevač i orguljaš, paralelno pohađajući Prvu gimnaziju Varaždin (opći smjer). Potom upisuje studij crkvene glazbe (smjer orgulje) na Institutu za crkvenu glazbu KBF-a u Zagrebu, a 2020. godine započinje studij pjevanja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, najprije u klasi Tomislava Mužeka, a zatim u klasi Helene Lucić Šego.

Ostvario je mnogobrojne zapažene nastupe u zemlji i inozemstvu izvodeći djela svjetske oratorijsko-koncertne literature od kojih se posebno ističu Božićni oratorij, Muka po Marku i Magnificat J. S. Bacha, Mesija, Juda Makabejac, Izrael u Egiptu i Uskrsnuće (La resurrezione – nastup u KD Vatroslava Lisinskog u ciklusu Lisinski subotom) G. F. Händela, Requiem i Krunidbena misa W. A. Mozarta, Messa di gloria G. Puccinija te Carmina burana C. Orffa.

Surađivao je s brojnim renomiranim dirigentima i ansamblima, uključujući mo. Tomislava Fačinija, mo. Laurencea Cummingsa, mo. Ivana Repušića, mo. Gábora Hollerunga, Hrvatski barokni ansambl, Zagrebačke soliste, Zbor Hrvatske radiotelevizije, Varaždinski komorni orkestar, Orquestra barocca Casa de Música, Capella Savaria, Ansambl Antiphonus i Akademski zbor Ivan Goran Kovačić.

Ostvario je i ulogu Gora u operi Madama Butterfly G. Puccinija u koprodukciji HNK u Varaždinu i GK Marina Držića u Dubrovniku pod ravnanjem mo. Ivana Huta, a u režiji Marina Blaževića.

Posebno zapažen bio je nastup u naslovnoj ulozi razmetnoga sina u praizvedbi opere Povratak razmetnoga sina Anđelka Igreca u režiji Tara Morikawe u varaždinskom Hrvatskom narodnom kazalištu, a nastupio je i u Prinzregententheater u Münchenu u koncertnoj izvedbi opere Judita F. Paraća u ulozi Prvoga svećenika, uz Simfonijski orkestar minhenskog radija (Münchner rundfunkorchester), a pod vodstvom mo. Ivana Repušića.

U interpretaciji barokne glazbe usavršavao se pod mentorstvom Catherine Denley i Julije Gooding na ljetnom seminaru Æstas Musica, pod umjetničkim vodstvom Andresa Helma i Adriana Butterfielda. Muzicira na brojnim festivalima od kojih se svakako ističu Varaždinske barokne večeri, Füßener Festtage Aler Musik, Zagrebačko glazbeno proljeće, Festival Pasionske baštine, Ciklus Heferer, Zagreb Advent Classic Fest, Glazbene večeri u sv. Donatu i dr.

Dobitnik je nagrade Ivan Werner glazbene mladeži za visoko umjetničko postignuće mladog interpreta na 54. Varaždinskim baroknim večerima.

KATARINA MANDIĆ

 

Katarina Mandić (1996.) završila je teoretski odjel u Glazbenoj školi Frana Lhotke Sisak, a iste 2015. godine maturirala je i orgulje u klasi prof. Jasne Šumak Picek u glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Zagrebu.

Orgulje je studirala na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu u klasi prof. Ljerke Očić, a posljednju godinu studiranja provela je na razmjeni u sklopu Erasmus programa na Sveučilištu Mozarteum u Salzburgu u klasi profesora Wolfganga Kogerta.

Tijekom školovanja pohađala je seminare priznatih orguljaša: Henry Fairs, Martin Schmeding, Wolfgang Kogert, Gunther Rost.

Na regionalnom natjecanju iz orgulja 2015. godine osvojila je II. nagradu, a na istom natjecanju 2017. godine osvojila je I. državnu nagradu te tako osvojila „Oskar znanja“ - nagradu Agencije za odgoj i obrazovanje i Ministarstva znanosti i obrazovanja.

Uz brojne solističke nastupe (Orguljski festival „Sonus caelestis“, Orguljski festival „Petar Nakić“, Festival moderne glazbe „Wien Modern“, Svečanosti „Pasionska baština“ Zagreb, Orguljski festival Muzičke akademije „Anabasis“, Međunarodni orguljaški festival Ars Organi Sisciae, Varaždinske barokne večeri) i nastupe uz komorne sastave, djeluje kao orguljašica bazilike sv. Kvirina u Sisku i kao voditeljica mješovitog zbora zbora Sisačke biskupije.